Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningplicht voor deze activiteit.

Interview Stephan Stokkermans, managing director Grand Hotel Huis ter Duin

Interview Stephan Stokkermans, managing director Grand Hotel Huis ter Duin

Duynrijck operated by… een bijzonder vijfsterrenhotel met 135 jaar historie

Op de hoogste duin van Noordwijk staat Huis ter Duin, sinds 1887 een icoon aan de Nederlandse kust. Het vijfsterrenhotel, bestaande uit The Historic en het Grand Hotel, biedt een weids uitzicht over land en over zee. Binnenkort en voor het eerst in 135 jaar, exploiteert Huis ter Duin ook een hotel en restaurant buiten het ‘Domaine’. ‘Met boutiquehotel Duynrijck creëren we een uniek verblijfconcept in Nederland’, zegt managing director Stephan Stokkermans, Preferred Hotels & Resorts Hotelier of the Year 2019. Hij vertelt over de plannen om van Duynrijck een succes te maken.

Haar rijke geschiedenis en vele, vaak trouwe, gasten – van onbekend tot prominent – maken Huis ter Duin tot een van de bekendste hotels van Nederland. Het hotel is sinds begin jaren zeventig eigendom van de familie Noorlander. ‘De kracht van een familiebedrijf is dat ze de volgende generatie perspectief wil bieden en dus een duidelijke toekomstvisie heeft’, zegt Stokkermans. ‘Ook wij maken plannen en doen investeringen voor de lange termijn. We koesteren al een tijd de ambitie om uit te breiden en ons concept op andere plekken uit te rollen. Met Duynrijck gaat onze wens in vervulling.’

Stokkermans, die ook bestuurslid is van de European Hotel Managers Association en voorzitter van de Nederlandse tak ervan, spreekt van een buitengewone kans toen hij van de Chronos Groep de plannen vernam voor de ontwikkeling van Duynrijck in het hart van Nationaal Park Hollands Duin. ‘We kennen elkaar al langer en Chronos heeft als vastgoedontwikkelaar veel ervaring in de hotellerie. Zo hebben ze in de afgelopen jaren twee mooie hotelconcepten opgeleverd in Amsterdam. Dat wij nu samen een prachtig nieuw Noordwijks concept mogen neerzetten, hemelsbreed op nog geen 4,5 kilometer van ons Domaine; dat weliswaar heel anders is maar toch zeker dichtbij ons staat en veel schaalvoordelen biedt… ja, mooier kun je het niet krijgen!’

‘Samen ontwikkelen we een prachtig nieuw hotelconcept, letterlijk en figuurlijk dichtbij ons domaine, met veel schaalvoordelen. Mooier kun je het niet krijgen!’

Wat hebben jullie gasten straks te bieden?
‘Huis ter Duin staat anno nu voor eigentijdse luxe waar meerdere generaties van kunnen genieten. Sinds de oprichting hebben we ons daarin blijvend ontwikkeld, altijd met oog voor traditie. Naast onze twee gebouwen aan zee bieden we met Duynrijck een heerlijke accommodatie op een rustgevende plek in de prachtige natuur van Hollands Duin. Het is ons derde kamertype dus we noemen ze nu al de boskamers. Wellbeing vinden wij heel belangrijk, we zijn immers opgericht vanuit een gezondheidsbehoefte. Het mooie is dat Noordwijk in 2021 officieel de status van heilzame zeebadplaats heeft gekregen, een soort kuuroord aan zee.’

De toekomstige eigenaren van een hotel- of familiesuite investeren dus niet alleen in een bijzondere plek die rendement brengt, maar ook in wellbeing?
‘Zeker, op alle mogelijke manieren. De bouw van Duynrijck gebeurt op duurzame wijze en voldoet aan de modernste standaarden. Daarnaast dragen we hier als gemeente, provincie en ondernemers samen verantwoord bij aan de natuurlijke omgeving en de ontwikkeling van duurzaam toerisme. Noordwijk is een bruisende badplaats, maar wordt niet snel een Zandvoort of Scheveningen. Wij richten ons met Duynrijck in de eerste plaats op de leisuremarkt en de wellbeing-gast. De wellbeing-gast is geen mooi-weer-toerist; die baalt niet als het bewolkt of koud is maar kleedt zich erop en geniet gewoon van de natuur. De leisuremarkt is een zeer interessante groeimarkt, mede door de kuuroordstatus maar ook doordat ondernemers, gemeente en provincie er dus nadrukkelijk in investeren.’

‘De leisuremarkt is een zeer interessante groeimarkt, mede door de kuuroordstatus maar ook doordat ondernemers, gemeente en provincie er nadrukkelijk in investeren.’

Van oudsher zie je hier veel accommodaties die gerund worden door familiebedrijven of die individueel eigendom zijn. Bouwt Duynrijck voort op die traditie?
‘Ja, dat is de kracht ervan. Veel destinaties gaan ten onder aan grote ketens en afstandelijke vormen van exploitatie. Onze exploitatie wordt gekenmerkt door honderd procent toewijding van onze mensen en commitment van de beleggers die in Duynrijck investeren. Een concept zoals dat van Duynrijck bestaat al in Zeeland, maar niet in combinatie met een vijfsterrenhotel en 135 jaar historie. Het is nieuw voor Noordwijk maar past in mijn ogen ook prima bij onze badplaats.’

Hoe gaat Huis ter Duin een succes maken van Duynrijck?
‘We hebben veertig stijlvolle en comfortabele kamers waarvan acht dubbele suites die zeer geschikt zijn voor families. Dit aantal vinden we precies goed. Zo zorgen we voor een intiem hotel waar meerdere generaties kunnen genieten van een bijzonder verblijf. Steeds vaker zien we dat mensen een kroonjaar of een huwelijksjubileum op een bijzondere manier willen vieren met de hele familie of vriendengroepen. Dan vragen ze een uitkoop aan waardoor ze een accommodatie voor zichzelf hebben en er zeker van zijn dat alles goed gemanaged wordt. Deze trend biedt ook veel kansen voor Duynrijck. Bovendien weten wij precies welke marketing- en salestechnieken we daarop kunnen loslaten. In deze tijd verdienen we ons geld met revenue management. Het is dus zeker aan ons besteed om rendement te halen.’

‘Door onder meer revenue management en cross-selling is het zeker aan ons besteed om rendement te halen.’

Omdat jullie alles in één keer mee verkopen en aan cross selling kunnen doen.
‘Precies. Wie zelfstandig een goede exploitatie van veertig kamers moet runnen, kan geen al te grote overhead met veel marketing- en salescapaciteit hebben. Hotel Huis ter Duin heeft een revenue manager in huis, vier mensen op de partijenverkoop en vier mensen in het marketingteam. We beschikken dus over veel denkkracht om te kunnen optimaliseren. En uiteraard doen we aan cross selling. Dus als al onze kamers in The Historic en het Grand Hotel gereserveerd zijn, kijken we of onze boskamers beschikbaar zijn en vice versa. De hotelschoonmaak organiseren we vanuit Huis ter Duin en ons personeel wordt uitgewisseld. Daarnaast passen we alle innovaties en werkwijzen van Huis ter Duin toe op Duynrijck.’

Dankzij de capaciteit van Huis ter Duin en het Prefered Hotel and Residents Membership, kunnen jullie de gasten van Duynrijck dus heel veel extra waarde bieden?
‘Jazeker! Met onze reputatie zijn wij een hele mooie partner. We hebben plannen voor een uniek serviceconcept waarbij gasten van Duynrijck kosteloos met de shuttle van Huis ter Duin worden opgehaald om gebruik te maken van de faciliteiten van de domaine, denk aan het zwembad, onze restaurants zoals Breakers, Salt en Copper, en de bars. Ook de eigenaren gaan diverse voordelen genieten van ons partnerschap. Naast dat ze een aandeel kopen in het succes van Duynrijck, worden ze lid van onze Huis ter Duin-community en daar zijn dan weer verschillende vormen van owners advantage en guestcard membership aan gekoppeld.’

‘Naast dat eigenaren een aandeel kopen in het succes van Huis ter Duin, worden ze lid van onze Huis ter Duin-community.’

Hoe zetten jullie hotel Duynrijck in de markt?
‘Als zelfstandig hotel met restaurant met een eigen website en boekingsgedeelte en uiteraard mét een link naar Huis ter Duin. Wie de website van Duynrijck bezoekt, krijgt dus ook Huis ter Duin en de restaurants hier te zien. Op de website van Huis ter Duin linken we naar Duynrijck. Ik verwacht niet dat dit kannibaliserend werkt. Alles vult elkaar aan. Met onze restaurants Copper en Salt hebben we ook unieke etablissementen ontwikkeld die geen concurrenten zijn gebleken voor de restaurants in het hotel. Het aanbod wordt verbreed en daardoor juist veel krachtiger.’

Over de restaurants gesproken, hoe ziet de invulling en het beheer van het restaurant in Duynrijck eruit?
‘Daar kunnen we nog niet veel over zeggen. Voor de exploitatie van Duynrijck is het restaurant in ieder geval zeer belangrijk. Onze restaurants Salt en Copper gaan zich bezig houden met de invulling ervan. Het wordt een volwaardig concept maar de naam wordt pas later bekend gemaakt. Het wordt in ieder geval een smaakvolle plek met een fijne sfeer waar je heerlijk kunt eten. Ook gasten van buiten zijn er zeer welkom.’

‘We herkennen ons in de propositie zoals die is opgesteld, dus dat voelt comfortabel. Ik heb er veel vertrouwen in.’

Hoe zie je de toekomst van Duynrijck, ook met het oog op de bezettingsgraad? Is 69% realistisch?
‘Ja, die is zeker realistisch. Ik heb het rapport van Horwarth geraadpleegd, een van de meest toonaangevende benchmarkers in hotel- en vastgoedland, en hun cijfers komen overeen met de calculatie voor Duynrijck. We herkennen ons in de propositie zoals die is opgesteld, dus dat voelt comfortabel. Ik heb er veel vertrouwen in. Straks hebben we voor het eerst twee typen gasten in onze Duynrijck-community: de eigenaren/beleggers die een goed gevoel moeten hebben bij het rendement wat ze krijgen, en de betalende gasten die we een superverblijf in ons boutiquehotel gaan bezorgen. Dat is bijzonder en zet ons op scherp. We kijken er zeer naar uit om onze gasten te ontvangen en samen van Duynrijck een succes te maken.’

Heeft u belangstelling voor de hotelsuites van boutiquehotel Duynrijck? Meld u zich dan aan voor de start verkoop op 28 januari in Grand Hotel Huis ter Duin.

Aanmelden start verkoop